onsdag 23 september 2015

Dagen går nu från oss bort





Alt. finländsk koral:



1. Dagen går nu från oss bort,
är försvunnen inom kort.
Solen sjunker ner i väst,
svarta natten blir vår gäst.

2. En dag äldre jag nu blev,
skuggans gång så klart beskrev
hur jag med min vandringsstav
kommit närmare min grav.

3. Kära själ, minns Herrens bud,
och bekänn inför din Gud,
att du som ett Adams barn
fallit i den ondes garn.

4. Därför också denna dag
blev det nöd och nederlag.
Res dej upp, i bön gå fram
till din Frälsare, Guds Lamm.

5. Bed om nåd, gör ärlig bot,
vät med tårar Jesu fot,
grip hans hand och släpp den ej
förrän han välsignar dej.

6. Nu min Jesus, själens skatt:
stanna över här i natt!
Se, åt dej en enkel bädd
i mitt hjärta står beredd.

7. Låt din starka änglavakt
på min vilostad ge akt.
Mina vänner, barn och släkt
skydda under nattens väkt.

8. Stilla sjukas hjärteve,
tänk på de bedrövade,
var de faderlösas tröst,
hör de övergivnas röst.

9. Nu till sömnen trår mitt sinn´,
men förrän jag slumrar in
vill jag tänka lite på
hur det snart med mej ska gå.

10. Jag ska ner i dödens dal
med en skara utan tal,
ligga där den långa natt
- ja, så är det med oss fatt.

11. Fyra bräder är den prakt
varuti mitt stoft blir lagt
med ett lakan eller två
- mera äger jag ej då.

12. Alla världens ting förgår.
Jag till härlighet uppstår
när en dag basunens ljud
kallar mej till fröjd hos Gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar